Tips Kesihatan 🎗️ #2

Comments

354 comments

  • Avatar
    FOONG RUI BIN

    Stay healthy.

     

    2
    Comment actions Permalink
  • Avatar
    FOO LYE HENG

    Thread #2 .... 👍👍👍

    1
    Comment actions Permalink
  • Avatar
    MOHD MAAROF BINNAJAMUDIN

    Hadir...

    1
    Comment actions Permalink
  • Avatar
    MOHD MAAROF BINNAJAMUDIN

    1
    Comment actions Permalink
  • thanks for info😊 , sentiasa jaga kesihatan semua

    1
    Comment actions Permalink
  • Avatar
    MOHD MAAROF BINNAJAMUDIN

    2
    Comment actions Permalink
  • harap semua jngn trtipu dengan berita media social😅 , ad yg fakta dan ad yg auta😊

    1
    Comment actions Permalink
  • Terlebih vitamin C pun tak boleh, mereka kata boleh menyebabkan baru karang.. so ambil sekadar sahaja, digalakkan sumber vitamin dari buah terus. Seperti contoh limau

    1
    Comment actions Permalink
  • Avatar
    MOHD MAAROF BINNAJAMUDIN

    Dulu ade kawan yg mcm tu jgk..

    2
    Comment actions Permalink
  • Avatar
    WANDY BIN YUSRAN

    Sblom mkn..cuci tgn..supaya kuman x termakan sekali😄

    2
    Comment actions Permalink
  • Avatar
    FOONG PENG PIAW

    Cuci dengan ozonate water, bersih dan selamat.

    http://voyager8.blogspot.com/2018/03/my-cashido-10-second-ozone-anti.html

     

    1
    Comment actions Permalink
  • Avatar
    MUHAMMAD FARIS BIN YAHYA

    Jgn lupa. Kalau nak goreng telor. Cuci telur tu dahulu

    2
    Comment actions Permalink
  • Avatar
    MOHD MAAROF BINNAJAMUDIN

    Itu dah tentu faris...

    2
    Comment actions Permalink
  • kebersihatan tu yg penting supaya kita jauh drpd kuman😊

    2
    Comment actions Permalink
  • Avatar
    MOHD MAAROF BINNAJAMUDIN

    Amalkan membasuh tangan 😊

    2
    Comment actions Permalink
  •  

    #TipsKesihatan

     

    TIPS KURANGKAN KOLESTROL💪💪

    .

    Masalah kolesterol tinggi boleh dielakkan melalui beberapa cara. Pertama sekali, makan secara sihat. Kurangkan pengambilan lemak tepu dan lemak trans. Pengambilan lemak tepu yang berlebihan boleh meningkatkan tahap kolesterol LDL (“jahat”). Ia berbentuk pepejal di bawah suhu sejuk.

    .

    Contoh sumber lemak tepu ialah susu dan hasil tenusu penuh lemak dan santan. Contoh sumber lemak trans ialah marjerin, makanan sejuk beku, makanan segera, makanan bergoreng dan produk bakeri. Kurangkan pemgambilan makanan tinggi kolesterol. Pengambilan makanan tinggi kolesterol yang berlebihan boleh meningkatkan tahap kolesterol LDL (‘jahat’).

    .

    Pengambilan organ dalaman seperti hati, jantung dan ginjal perlu dielakkan. Makanan laut seperti sotong, udang, ketam dan kerang-kerangan harus diambil secara tidak berlebihan. Masak dengan minyak sayuran seperti minayk zaitun dan minyak bunga matahari. Tingkatkan pengambilan serat. Serat makanan boleh membantu menurunkan tahap kolesterol. Sumber serat yang baik termasuk hasil bijirin mil penuh, buah-buahan dan sayur-sayuran.

    .

    Seterusnya, lakukan aktiviti fizikal ringan hingga sederhana sekurang-kurangnya 30 minit sehari, 5 kali seminggu ataupun aktiviti yang berintensiti tinggi 20 minit 3 kali seminggu. Contoh aktiviti fizikal yang boleh dilakukan adalah berjalan laju, berbasikal, dan berenang.

    .

    Anda juga harus mengekalkan berat badan yang ideal. Obesiti boleh meningkatkan kolesterol LDL (“jahat”) dan menurunkan kolesterol HDL (“baik”). Oleh itu, anda harus mengamalkan pemakanan yang seimbang dan melakukan aktivit fizikal. Penurunan berat badan yang disyorkan pada peringkat permulaan adalah sebanyak 10% daripada berat badan asal dalam tempoh 6 bulan.

    .

    Bukan itu sahaja, berhenti merokok kerana ia boleh menjejaskan saluran darah dan menurunkan tahap kolesterol HDL (“baik”). Ini akan meningkatkan risiko anda untuk mendapat penyakit jantung. sekiranya anda merokok, anda boleh berhenti dengan kaedah-kaedah seperti terapi gantian nikotin, dapatkan sokongan dan menjauhkan diri dari tempat orang merokok.

    3
    Comment actions Permalink
  • Avatar
    MOHD MAAROF BINNAJAMUDIN

    Terima kasih infonya aslam

    3
    Comment actions Permalink
  • 3
    Comment actions Permalink
  • Avatar
    MOHD MAAROF BINNAJAMUDIN

    Hitam sgt tu..perlu di tukar baru..

    2
    Comment actions Permalink
  • Avatar
    FAHIM ANATIBINTI SULAIMAN

    dah imun orang kat rumah tu dari kecil guna pemotong macam tu hahaha

    2
    Comment actions Permalink
  • Avatar
    FOO LYE HENG

    Daya ketahanan perut dah train dr kecik ... haha.

    1
    Comment actions Permalink
  • Betul juga kan.. kuman pun dah jadi lali

    1
    Comment actions Permalink
  • kalau orng dulu2 selagi xpatah pakai je smpai reput🤣

    2
    Comment actions Permalink
  • Avatar
    NG CHONG GHEE

    kalau papan kayu lagi kotor.

    3
    Comment actions Permalink
  • Avatar
    MOHD MAAROF BINNAJAMUDIN

    BUAH-BUAHAN YG TERBAIK UTK TURUNKAN BERAT BADAN🍎🍉🍐🍋🍊
    .
    1. EPAL – Membantu utk tingkat metabolism badan. Metabolisma kan penting utk turunkan berat badan. Jadi, boleh makan epal as snacking atau buat salad. Sedapnyaaa.

    2. AVOKADO – Mempunyai lemak yg sihat yg mengandungi protein, zat besi, vitamin A, vitamin D. Avokado jugak bantu untuk tingkatkan metabolism badan dan jugak meningkatkan pengeluaran testosteron yg membantu dlm menghilangkan lemak.

    3. TEMBIKAI – Membantu utk mengurangkan pengekalan cecair, sembelit dan menggalakkan penurunan berat badan. Tembikai mengandungi kandungan air yg byk yg buat kita kenyang dan rendah tahap kalori.

    4. LEMON - Lemon kaya dengan vitamin C dan asid sitrik dan juga kaya dgn serat yg membantu mengurangkan sembelit, masalah pencernaan dan obesiti.

    5. BETIK – Menggalakkan system penghadaman dan mencegah ulser perut. Kaya dgn vitamin A dan C. Juga menghapuskan penyimpanan gula dlm badan.

    6. OREN – Kaya dgn Vitamin C yg merupakan bahan utama dlm penghasilan kolagen, protein yg mengekalkan kulit kelihatan segar dgn cegah kedutan dan penuaan.

    7. PEAR – Kaya dgn kandungan serat yg tinggi utk mengelakkan sembelit dan menjaga selera makan anda. Memastikan sistem pencernaan berfungsi secara optimum dan menggalakkan penghadaman dgn lebih baik.

    1
    Comment actions Permalink
  • thanks for information maarof , kalau nk turun kn boroi mcm mne plak tu maarof?🤭

    1
    Comment actions Permalink
  • Avatar
    MOHD MAAROF BINNAJAMUDIN

    Perut boroi tu hati senang amirul xpe.haha

    2
    Comment actions Permalink
  • Avatar
    MOHD MAAROF BINNAJAMUDIN

    1
    Comment actions Permalink
  • Turunkan boroi cuba buat push-up, lompat tali.. atau senaman² yang tertumpu pada bahagian perut.

    Paling penting steady jaga makan

    2
    Comment actions Permalink

Please sign in to leave a comment.